Wella

Duitsland

De geschiedenis van het merk Wella is een lange: het merk bestaat al zo'n 120 jaar. In de jaren '80 van de 19e eeuw werkt de 25-jarige Duitse kapper Franz Ströher aan een product om pruiken (die in die tijd erg modieus waren) waterbestendig en stabiel te maken. Het mondde uit in 'Tullemoid Waterproof' en Wella was geboren. Het bedrijf komt voort uit innovatie en zal altijd vernieuwend blijven.

In de jaren '20 zijn het Ströhers zonen Karl en Georg die de volgende grote vernieuwing introduceren. Ze vinden een permanentapparaat uit waarmee kappers het haar van hun clientèle permanent kunnen golven. Het bedrijf dankt hier ook haar definitieve naam Wella aan, Duits voor 'golf'.

In de volgende twee decennia volgen meer innovaties zoals een mobiele haargolfmachine. Bovendien begint Wella haarverzorgingsproducten te verkopen in combinatie met apparatuur aan kapsalons en doet dat niet langer slechts in Duitsland maar ook in andere landen in Europa en in Amerika. Het merk groeit gestaag door tot de tweede wereldoorlog aanbreekt. De Wella fabriek bevond zich in Oost-Duitsland en werd na de oorlog staatseigendom. De familie Ströher liet zich echter niet kisten en startte niet ver over de grens in West-Duitsland een nieuwe onderneming onder dezelfde naam en binnen 5 jaar had deze onderneming al 50 werknemers.

In de jaren '50, '60 en '70 breidt het bedrijf uit naar landen als Australië, Mexico, Zuid-Afrika, Japan en Brazilië en splitst het productaanbod op in twee separate lijnen: Wella Privat, een professionele lijn die uitsluitend in salons verkrijgbaar is en Wella, dat specifiek voor consumenten bedoeld is.

De jaren '80 en '90 kenmerken zich door verder expansie naar landen als Chili en de voormalige Sovjetunie en door diversificatie naar aanverwante segmenten, zowel door overnames als door introducties van nieuwe producten. En passant viert Wella ook nog haar 100-jarige bestaan.

In 2003 wordt Wella zelf overgenomen en wel door gigant Procter & Gamble, maar niet voordat Wella het bedrijf 'Londa' overneemt, het originele familiebedrijf dat na de Duitse eenwording weer een private onderneming was geworden.

Merken index

  • Ik dit merk

We hebben (nog) geen make-up producten van Wella in ons systeem.

Wie is MakeupMyMind

MakeupMyMind is het initiatief van [xxx], een jonge vrouw met meer dan gemiddelde interesse in beauty in het algemeen en make-up in het bijzonder. De interesse werd een idee, het idee een plan en het plan resulteerde in deze website.

Dit alles doe ik niet alleen, maar samen met twee enthousiaste assistentes die mijn passie voor schoonheid en cosmetica delen.

Samen doen we ons best om jullie dagelijks te voorzien van de leukste beautyinfo.

Heel veel plezier !

[xxx]

Volg MakeupMyMind op...