Urban Decay

Verenigde Staten

Opgericht in 1996 is Urban Decay een betrekkelijk jong cosmetica merk. Zoals het een echte jongeling betaamt, is Urban Decay een onconventioneel en enigszins recalcitrant merk. Dat blijkt uit de keuze van de naam ('Urban Decay' betekent vrij vertaald zoveel als 'het tot verval geraken van een stad of stadsdeel') maar vooral uit de samenstelling van het assortiment, de wijze waarop het met het publiek communiceert en de filosofie die bij de ontwikkeling en de productie van de producten wordt gehanteerd.

Wat het assortiment betreft zijn vooral de afwijkende kleuren kenmerkend. Dit komt voort uit de frustratie die een van de oprichters, Sandy Lerner, ondervond toen zij ontdekte dat nagellak weliswaar in honderden kleuren roze op de markt was, maar niet in het groen of paars waarnaar zij op zoek was. Van die nood maakte zij een deugd en ze startte samen met drie partners haar eigen make-up merk.

De genoemde kleurfrustratie kwam tot uiting in één van de eerste reclamecampagnes waarin de kreet 'Does Pink Make You Puke?' ('Kots je van roze?') een voorname rol speelde. Ook de naamgeving van de producten is afwijkend: Rust (roest), Smog, en Oil Slick (olievlek) appelleren niet direct aan schoonheid. Om over 'Big Fatty' maar te zwijgen.

Bij de ontwikkeling van nieuwe producten worden zeer nadrukkelijk geen dierproeven uitgevoerd en zelfs bij de productie worden zo min mogelijk dierlijke ingrediënten gebruikt. Zo biedt Urban Decay kwastjes aan die niet van dierenhaar zijn gemaakt maar van puur synthetische stoffen.

Wanneer er sprake is van een dergelijk veganistisch product, toont Urban Decay de afdruk van een hondenpootje bij het product wat in het eigen jargon 'Marley Approved' betekent. Marley is de hond van één van de directieleden.

Dat een maatschappelijk bewuste onderneming niet per definitie saai of braaf hoeft te zijn, blijkt uit de doelgroep: die bestaat uit vooral jonge, hippe en non-conformistische vrouwen.

Merken index

  • Ik dit merk

Make-up producten van Urban Decay

Urban Decay reviews

Wie is MakeupMyMind

MakeupMyMind is het initiatief van [xxx], een jonge vrouw met meer dan gemiddelde interesse in beauty in het algemeen en make-up in het bijzonder. De interesse werd een idee, het idee een plan en het plan resulteerde in deze website.

Dit alles doe ik niet alleen, maar samen met twee enthousiaste assistentes die mijn passie voor schoonheid en cosmetica delen.

Samen doen we ons best om jullie dagelijks te voorzien van de leukste beautyinfo.

Heel veel plezier !

[xxx]

Volg MakeupMyMind op...