Olay

Zuid Afrika

Zoals bij veel succesvolle bedrijven het geval is, begint ook het verhaal van Olay met frustratie. De frustratie van de Zuid-Afrikaanse Dinah Wulff, echtgenote van Unilever-chemicus Graham, met de dagcrèmes die in de jaren '50 op de markt waren. Deze bestonden meestal uit vettige, wasachtige substanties die de huid een vettig voorkomen gaven. Dinah voelde zich er niet prettig bij.

Graham ging de uitdaging aan om in zijn thuislaboratorium een product te ontwikkelen dat aan alle wensen van Dinah voldeed: het diende vochtinbrengend te zijn, snel door de huid te worden opgenomen, bescherming te bieden en de huid een soepele, matte structuur te geven. Het diende kortom de eigenschappen te bezitten van de vloeistoffen die de huid zelf produceert. Na lang experimenteren (veelal op Dinah's huid) vond Graham de juiste combinatie van ingrediënten, die bovendien nog ook nog prettig rook en een aangename roze kleur had. Ze gaven het de naam 'Oil of Olay', afgeleid van de Engelse naam van een belangrijk ingrediënt 'lanoline' dat in het Nederlands meestal 'wolvet' wordt genoemd en een stof is die voorkomt in schapenwol.

De volgende stap was het op de markt brengen van Oil of Olay. Graham nam contact op met een reclamebureau dat hij in de Gouden Gids had gevonden en maakte er kennis met accountmanager Jack Lowe. Het klikte zo goed tussen Graham en Lowe dat Graham hem vroeg zijn zakenpartner te worden. Dat bleek een uitstekende beslissing te zijn, want Jack Lowe wist van Oil of Olay al snel een commercieel succes in Zuid-Afrika te maken door het product als 'anders' in de markt te zetten en het een enigszins mysterieuze uitstraling te geven. Zo werd het verpakt in een zware glazen fles in plaats van in de tot dan toe gebruikelijke tinnen schoensmeerdoosjes, waarmee het zich in combinatie met de roze kleur onderscheidde van de concurrentie. Verder werd Oil of Olay niet gepresenteerd als moisturizer of zelfs maar als schoonheidcrème, maar werd in advertenties gesproken van 'het geheim van het jonger lijken' en 'schoonheidsgeheim'. De advertenties hadden soms de vorm van een persoonlijke boodschap van een (niet bestaande) columniste aan de lezer, advertorials avant la lettre dus. De verpakkingen van Oil of Olay vermeldden zelfs in het geheel niets over de functie van het product.

Een ander bijzonder aspect van de marketingstrategie deed zijn intrede toen Oil of Olay, eind jaren '50, de internationale markt betrad. Het besloot dat te doen onder namen die op de lokale markten beter klonken dan 'Oil of Olay'. Zo ging het in het Verenigd Koninkrijk en Ierland 'Oil of Ulay' hetten, in Spanje 'Oil of Olé!', in Australië 'Oil of Ulan' en in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italië 'Oil of Olaz'.

Na een overname door Procter and Gamble in 1985 (dat het bedrijf Richardson-Vicks overnam waaraan Graham Wulff 'Oil of Olay' in 1970 verkocht) werd wereldwijd de uniforme naam 'Olay' aangenomen, met uitzondering van Duitssprekende landen en Italië waar men vasthield aan 'Oil of Olaz' en Nederland en België waar het vereenvoudigd werd tot 'Olaz'.

Sinds de overname door P&G heeft Olay een aantal andersoortige producten geïntroduceerd, waaronder cleansers, hypoallergene varianten, huidspecifieke crèmes, zeep en bodywash.

Bekende gezichten voor Olay zijn onder meer actrice Angela Bassett, Kim Cattrall (Samantha uit 'Sex And The City') en de Amerikaanse countryzangeres Carrie Underwood. In 2009 werd het iconische jaren ‘60-model Twiggy aangetrokken voor een campagne ter promotie van de Definity Eye Cream' oogcrème. Niet zonder controverse echter, vanwege het overmatig Photoshoppen van Twiggy's gezicht en ogen.

Merken index

  • Ik dit merk

Make-up producten van Olay

Wie is MakeupMyMind

MakeupMyMind is het initiatief van [xxx], een jonge vrouw met meer dan gemiddelde interesse in beauty in het algemeen en make-up in het bijzonder. De interesse werd een idee, het idee een plan en het plan resulteerde in deze website.

Dit alles doe ik niet alleen, maar samen met twee enthousiaste assistentes die mijn passie voor schoonheid en cosmetica delen.

Samen doen we ons best om jullie dagelijks te voorzien van de leukste beautyinfo.

Heel veel plezier !

[xxx]

Volg MakeupMyMind op...