Kiehl's

Verenigde Staten

Kiehl's is een geval apart in het gezelschap van de aanbieders op de cosmeticamarkt. Zo kent het een veel langere geschiedenis dan vrijwel al haar branchegenoten. Kiehl's werd opgericht in 1851 door John Kiehl in de wijk East Village in Manhattan, New York. Het was aanvankelijk een apotheek op homeopathische basis.

In 1921 kocht Irving Morse, een Russisch-Joodse immigrant die het vak van John Kiehl had geleerd, de winkel. Irving 'Doc' Morse, was direct betrokken bij de ontwikkeling van vele Kiehl's producten en deed de winkel flink groeien.

In de jaren '60 nam Aaron Morse, de zoon van Irving en eveneens afgestudeerd farmacoloog, de winkel over van zijn vader. Aaron verlegde in de decennia die volgden de focus van apothekers- en homeopathische middelen naar verzorgingsproducten. Evenals zijn vader ontwikkelde hij vele producten, waarvan sommige tegenwoordig nog tot het assortiment behoren. Voorbeelden daarvan zijn Crème de Corps en Blue Astringent Herbal Lotion, een blauwe lotion die oorspronkelijk werd gelanceerd als aftershave maar ook zeer effectief bleek tegen acné, wat Kiehl's onder meer Andy Warhol als klant opleverde.

Aaron Morse verafschuwde dure, schreeuwerige verpakkingen en verpakte zijn producten dan ook in eenvoudige, generieke flessen en potten waarop hij handgeschreven etiketten aanbracht met zoveel mogelijk informatie. De enige frivoliteit die hij zich permitteerde was het verzinnen van fantasievolle productnamen als Shower Soapy Liquid Cleanser en Castille Grapefruit Bath. De sobere verpakkingen zijn tot op de dag van vandaag een kenmerk van Kiehl's. Een ander kenmerk: het verstrekken van grote hoeveelheden gratis monsters.

In 1988 nam Aaron's dochter, Jami Morse Heidegger, het roer over. Zij moderniseerde samen met haar man Klaus een hoop zaken, waarvan het starten van verkoop via postorder de belangrijkste was. Echter bestond Kiehl's tot 2000 nog steeds uit slechts één winkel, het jaar waarin L'Oréal Kiehl's overnam voor een bedrag van tussen de 80 en 150 miljoen Dollar, aangevuld met verkopen middels instore verkooppunten in luxe warenhuizen als Neiman Marcus, Harvey Nichols, Barneys, Bergdorf Goodman en Saks en een postorder tak. Maar ondanks (of misschien dankzij) het oubollige interieur van de winkel in New York, de sobere en natuurlijke producten, het ontbreken van advertenties en zelfs de weigering om de cosmetica-pers van producten te voorzien, werd Kiehl's in hoog tempo steeds populairder. Modellen, stylisten, actrices en zangeressen - en daarmee de rest van New York en de USA - stonden in de rij voor de producten en creëerden daarmee een ongekend probleem voor Kiehl's: het kreeg steeds meer moeite om de clientèle van producten te voorzien, met lege schappen en wachttijden als gevolg. In 2000 kwamen Jami en Klaus uiteindelijk tot overeenstemming met L'Oréal.

Hoewel Kiehl's inmiddels meerdere winkels heeft, verspreid over de wereld - waaronder sinds 2007 één in Amsterdam -  was L'Oréal zo verstandig het unieke karakter van Kiehl's onaangetast te laten. Niet zonder resultaat: tien jaar na de overname was de omzet vervijfvoudigd.

Merken index

  • Ik dit merk

Make-up producten van Kiehl's

Kiehl's nieuws

Wie is MakeupMyMind

MakeupMyMind is het initiatief van [xxx], een jonge vrouw met meer dan gemiddelde interesse in beauty in het algemeen en make-up in het bijzonder. De interesse werd een idee, het idee een plan en het plan resulteerde in deze website.

Dit alles doe ik niet alleen, maar samen met twee enthousiaste assistentes die mijn passie voor schoonheid en cosmetica delen.

Samen doen we ons best om jullie dagelijks te voorzien van de leukste beautyinfo.

Heel veel plezier !

[xxx]

Volg MakeupMyMind op...